Kažu da Madeira znači drvo – i stvarno, ovaj portugalski otok izgleda kao da ga je priroda zasadila usred Atlantskog oceana. Vulkanskog je podrijetla, s predivnim planinama i jednim od najneobičnijih aerodroma na svijetu koji nosi ime po najpoznatijem stanovniku otoka – Cristianu Ronaldu. No ono što ga čini posebno privlačnim je bujna vegetacija zbog koje ga zovu i „otok vječnog proljeća”.
Na tim proljetnim temperaturama uživala je naša rehabilitatorica Maja Stanišić na strukturiranom tečaju Education for Sustainable Living od 17.- 23.11.2024.
Tečaj je činila mala grupa od pet sudionika koji su dolazili iz različitih zemalja i zastupali različite sektore – odgoj i opće obrazovanje, visoko obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Voditelj tečaja, Sergio, pravi Madeirac – geograf po struci, ali i vodič kroz otok koji izvrsno poznaje njegove prirodne resurse, klimatske posebnosti i izazove održivog razvoja. Sa svojim širokim znanjem o klimi i zaštiti okoliša znao je na jednostavan način objasniti i najkompliciranije pojmove.
Prvog dana krenulo se lagano – ne pred ploču, nego za stol. Sudionici su se upoznali kroz neformalne aktivnosti na kojima je predstavljen plan rada i večeru s tradicionalnom hranom.
Drugi dan je bio ozbiljniji: ekologija, bioraznolikost i održivi razvoj. Razgovaralo se o tome što znači kad se prirodni resursi iscrpljuju i kako razlikovati prirodne rizike od ekoloških katastrofa i predstavljeni su globalni ciljevi održivog razvoja (SDGs).
Idućih dana učionica je izgubila zidove. Iza planine, ispred ocean, u daljini kitovi, a na putu stabla banana, miris pečenih kestena i šarenilo egzotičnog voća. Svaki dan je nosio neku novu lekciju – od predavanja o urbanom održivom načinu života u gradu Funchalu i različitim vrstama turizma do šetnje kroz Laurisilvu, prapovijesnu šumu pod zaštitom UNESCO-a i levade – mrežu vodenih kanala. Zadnji dan bio je rezerviran za prezentacije projekata i ideja koje su sudionici razvili tijekom boravka. Kroz zajedničku refleksiju i evaluaciju zaokruženo je iskustvo koje je spojilo teorijska znanja, praktične primjere i međukulturnu razmjenu.
Ovakav princip organizacije tečaja pokazao je kako obrazovanje za održivi razvoj može postati snažan alat za osnaživanje učitelja i zajednica. Povezujući predavanja, radionice i posjete lokalnim primjerima održivosti, sudionici su dobili potpunu sliku o tome kako održiv način života može biti primijenjen u praksi i prenesen u školski kontekst.